Így kerülheti el a hipoglikémiát a nyáron

Meleg hatása a vércukorszintre. Kánikula és a cukorbeteg étrend

A meleg évszak azonban a diabéteszes étrendjében kihívást jelent. Ilyenkor megváltoznak táplálkozási szokásaink: többször eszünk otthonunkon kívül, csábítóak — a nem minden esetben diétába illeszkedő — strandi ételek, máskor pedig éppen ellenkezőleg: rá se bírunk nézni az ennivalóra. Gyakrabban ellenőrizzük vércukorszintünket!

A hőség megviseli meleg hatása a vércukorszintre, a vércukorszint ingadozóvá válhat. Éppen ezért fontos, hogy gyakrabban ellenőrizzük vércukrunkat, ha pedig rosszul érezzük magunkat, olyankor feltétlenül! Folyadékot, gyorsan és lassan felszívódó szénhidrátot mindig vigyünk magunkkal! Kánikulában gyakrabban tapasztalhatunk alacsony vércukorszintet hipoglikémiátennek kezelésére könnyen felszívódó szénhidrátforrás például: szőlőcukor vagy dobozos szűrt almalé és lassan felszívódó szénhidrát például koprás keksz mindig legyen nálunk.

Alacsony vércukorszint esetén először a gyorsan felszívódó szénhidrátot fogyasszuk el — a szőlőcukrot vagy a szűrt almalevet, majd a további vércukoresés elkerülése végett a lassan felszívódó szénhidrátot együk meg. Szálka BrigittaDietetikus Gondoskodjunk az energiamentes, szénhidrátmentes folyadékpótlásról! A külső hőmérséklet emelkedésével szervezetünk több folyadékot veszít, folyamatos napközbeni meleg hatása a vércukorszintre gondoskodjunk!

Magyar Diabetes Társaság

Ha nem így teszünk, lecsökken a keringő vértérfogat, megemelkedik a vércukorszint. Az emelkedett vércukorszint gyakori vizeléshez vezet, ami tovább növeli a kiszáradás veszélyét.

Egyfajta ördögi kör indul be.

meleg hatása a vércukorszintre kezelése nyír tar cukorbetegség

Lényeges, hogy a folyadékpótlás energiamentes, szénhidrátmentes italokkal történjen, és ne gyümölcslevekkel, gyümölcsturmixokkal, hiszen ezek rendkívül gyors vércukoremelő hatással bírnak magas glikémiás-indexűekés nem férnek bele az étrendbe. Mindössze a fentebb részletezett alacsony vércukorszint hipoglikémia esetén javasolt gyümölcslé fogyasztása. Szomjoltásra a víz, ásványvíz, cukor vagy méz hozzáadása nélkül készült jegestea, szóda, citromos víz, menta vagy citromfű levelekkel ízesített víz a legmegfelelőbb.

Ne hagyjunk ki a kis étkezéseket! A nyári nagy melegben előfordulhat, hogy nem kívánunk enni, így azonban előfordulhat, hogy későbbre csúsznak az étkezések. Ez azért okozhat problémát, mert ebben az esetben szénhidrátterhelés estére tolódik, amikor a szervezetünk inzulin-érzékenysége amúgy is kisebb. Utóbbi annyit jelent, hogy ezekben az órákban a szervezet már nehezebben reagálja le a gyors vércukor-emelkedést eredményező élelmiszereket, ételeket, a nagy szénhidrátterhelést.

Kapcsolódó oldalak Mintaétrendek Forró napokra hűsítő fogások — hideg levesek, saláták, gyümölcsök Étkezési ritmusunk megtartása érdekében részesítsük előnyben a könnyű ételeket.

Az alacsony vércukorszint okai

Ilyenek például a hideg levesek. A paradicsomlevest érdemes kipróbálni hidegen is, kissé karakteresebben fűszerezve — több bazsalikommal és kakukkfűvel, de igen üdítő hatású a spanyolok zöldséges paradicsomlevese a gazpacho is.

Zsibbadhat, vagy bizsereghet a szája vagy az ajka. Homályos lehet a látása vagy fájhat a feje. Ingerültté vagy zavarttá válhat.

Uborkából, kovászos uborkából, cukkiniből, szintén készíthető leves, az ilyen típusú levesekkel két legyet ütünk egy csapásra: folyadékhoz és rostokhoz is juttatjuk a szervezetünket. Az amúgy is étrendünk alapját képező salátákat lehetőleg hűtsük be előre, vagy a hozzájuk felhasznált alapanyagok legyenek hidegek.

Használjuk ki a nyári bőséges nyersanyagkínálatot! Még a hagyományos ízek kedvelői is találhatnak ebben az időszakban friss salátának valót: például káposztasaláta újkáposztából, készíthetnek uborkasalátát kígyóuborkából vagy fejes salátát.

Az általában köretként fogyasztott rizst, hajdinát, bulgurt, teljesőrlésű vagy durum tésztát is fogyaszthatjuk hidegen, salátákhoz. Szénhidráttartalmuk beszámításával készíthetünk hideg rizs vagy tészta salátákat. A kisétkezések gyümölcseit is tegyük hűtőbe, de ugyanígy előre behűthetők az év többi napján amúgy melegen fogyasztott ételek, mint az almás zabkása, vagy az édesítőszerrel készült desszertek, például muffinok, sütemények.

Receptek-Saláták Könnyű ételek előnyben A zsíros fogások ilyenkor még inkább leterhelik az emésztőrendszert.

Kánikula és a cukorbeteg étrend

Abszurd módon a strandi ételek nagy része bő zsiradékban sütéssel készül, gondoljunk csak a lángosra, rántott halra, rántott sajtra, sült krumplira. Ha mégsem tudunk ellenállni a fogyasztásuknak, a tányér-modell diktálta arányokhoz tartsuk magunkat: ½ rész alacsony szénhidráttartalmú zöldség — ez lehet például zöldsaláta-keverék, kovászos uborka, ecetes káposztasaláta vagy fejessaláta, paprika, paradicsom, hagymafélék, kígyóuborka. A tányér másik felére kerülnek ¼ részben a lehetőleg sovány fehérjeforrások, a maradék ¼ rész pedig a keményítő tartalmú szénhidrátoké.

Ennek fényében tehát a rántott halak és sajtok mellé nagy adag salátát és fél adag köretet fogyasszunk. Amennyiben lehetőségünk van választani, vagy mi főzünk, részesítsük előnyben a könnyen emészthető ételeket. A rántott, bő olajban sült ételekkel szemben preferáljuk a kevés zsiradék felhasználásával készült fogásokat. Az előbb említett rántott meleg hatása a vércukorszintre helyett például fogyasszunk előre pácolt, grillezett ételeket.

Grillezés előtt legalább egy nappal pácoljuk be a húst. Figyeljünk rá, hogy az ízeket ne az olaj mennyisége vagy a hús zsírossága adja meg, sokkal inkább a pácléhez használt fűszerek.

Tányér-modell infografika Diétás tányér Élelmiszerbiztonság Kánikula idején fokozottan figyeljünk a hűtési lánc betartására.

Vásárláshoz vigyünk magunkkal hűtőtáskát.

meleg hatása a vércukorszintre cukorbetegség kezelésére bogarak

Amennyiben romlékony élelmiszert kefirt, édesítőszeres gyümölcsjoghurtotételt felvágottas szendvicset csomagolunk, tegyük hűtőtáskába jégakkuval. Ha útközben vagyunk és nem áll módunkban hűteni a kisétkezések élelmiszereit, tartós alternatívákkal oldjuk meg: nem romlandó gyümölccsel például almával, keményebb körtévelteljesőrlésű cukormentes keksszel, diófélékkel.

Fagylalt A nyár és a kánikula elképzelhetetlen fagyi vagy jégkrém nélkül.

  • MDT Web-szerkesztőség, Dr.
  • Diabetes insipidus test
  • Veszélyes a nyári meleg a cukorbetegekre!
  • Veszélyes a nyári meleg a cukorbetegekre!
  • Szerencsére emiatt a cukorbetegeknek nem kell lemondaniuk a nyári élményekről, csak jobban oda kell figyelniük magukra.

Ma már az édesítőszerekkel ízesített kínálat is egyre szélesebb. A fagylalt és jégkrém kiválasztása során legyünk körültekintőek az élelmiszer-összetevőket illetően.

Boltban vásárolt jégkrém esetén egyszerű dolgunk van, hiszen az élelmiszercímke beszédes.

Emelkedő vércukorszint evés nélkül – mi lehet a háttérben?

Más súllyal számít bele az adott étkezés szénhidrát és energiatartalmába. Cukrászdában, fagylaltozóban legyünk elővigyázatosak az egyéb összetevőkkel, díszítőelemekkel. Tervezett étkezések Tehát a kánikulai melegben a vércukorszintünk akkor lesz kiegyensúlyozott, ha étkezéseinket tudatosan, előre megtervezzük, valamint biztosítjuk szervezetünk számára a megfelelő energiamentes, szénhidrátmentes folyadékpótlást, és gondoskodunk a kisétkezések ételeiről.

meleg hatása a vércukorszintre asd kezelése cukorbetegség

Az Ön egészségi állapotával vagy kezelésével kapcsolatban az elsődleges információforrás a kezelőorvosa kell, hogy legyen, ezért ha bármilyen kérdése merül fel, lépjen kapcsolatba kezelőorvosával! Mindig egyeztessen orvosával, mielőtt e tájékoztatóban található bármilyen javaslatot megvalósít.